Blog notice

La impressió 3D ara aplicada a la gastronomia

La Universitat Politècnica de Catalunya i la Fundació CIM han signat el conveni de col•laboració amb la Universitat de Barcelona a través del seu Campus d’Alimentació, aportant una nova línia d’actuació en la inauguració del Laboratori de Demostracions Tecnològiques i d’Investigació Culinària.

Dues Universitats que s’uneixen per a promoure un conjunt d’activitats dirigides a la recerca i la promoció de l’aplicació de la tecnologia d’impressió 3D com a línia de demostració i experimentació en el camp de l’alimentació i la gastronomia. Un conveni que s’emmarca en el projecte per a la creació d’un Centre d’Estudis i recerca Gastronòmica de Catalunya per iniciativa de la UB, la Fundació Alícia i l’IRTA, que liderarà el cuiner Joan Roca del Celler de Can Roca, guardonat com a millor restaurant del món en la darrera edició. Un acord, doncs, que s’integra de ple en la modificació del Pla General Metropolità del Recinte de Torribera, promogut per la Diputació de Barcelona i que cerca convertir-se en un dels punts principals de la comunitat gastronòmica que està treballant en el projecte RIS3CAT.

Un acte de col•laboració representat i signat per les figures més representatives de les tres institucions integrants: Dídac Ramírez, Rector de la UB; Enric Fossas, Rector de la Universitat Politècnica de Catalunya i Felip Fenollosa, Director General de la Fundació CIM.

Tecnologia 3D aplicada a la gastronomia

El treball de la planta Pilot de la Fundació CIM en conjunció amb el desenvolupat a les instal•lacions de la UPC a Castelldefels en nom de BCN3D Technologies, tracten d’extreure el màxim partit a totes les innovacions i upgrades existents per a les impressores 3D.

Un d’aquests és el Paste Extruder, un sistema d’extrusió que controla la quantitat de material dipositat a través de la pressió exercida per una xeringa. Els materials que poden ser utilitzats són molt diversos i van des de la xocolata fins elements ceràmics, l’única condició indispensable és que siguin capaços de fluir per dipositar-se en successives capes i així arribar a crear geometries molt lliures. Per tant, és un complement perfecte per a ser utilitzat en la cuina creativa i d’autor, i així ho va demostrar el projecte en col•laboració amb Carme Ruscalleda. Una emulació, a través del Paste Extruder i la tecnologia 3D, d’una vidriera de Santa María del Mar.

L’aplicació d’aquesta tecnologia d’impressió 3D en el camp de la gastronomia i de l’alimentació requereix d’un treball interdisciplinari entre institucions pioneres de la tecnologia 3D i de referència en estudis i recerca gastronòmica conjuntament amb els professionals, especialment del món de l’alta restauració. En aquest sentit, el laboratori inaugurat compta amb equipaments de darrera generació patrocinats per l’empresa d’instal•lació de laboratoris i alta cuina industrial Flores Valles S.A. i està equipat amb tres impressores 3D, cedides per la Fundació CIM.

Les activitats giren entorn l’experimentació amb la xocolata, un producte emblemàtic de la cuina i la gastronomia amb un equip de treball format per Pere Castells, de la Unitat de Recerca Gastronòmica de la UB; Joaquim Minguella, Roger Cardona i Arnau García de la Fundació CIM-UPC. En aquesta direcció, la Fundació CIM demostra que està impulsant a Catalunya no només la recerca i aplicació d’aquestes noves tecnologies de fabricació digital a l’entorn industrial i el domèstic, sinó que a partir de la present experiència es planteja posar la tecnologia 3D al servei del benestar.