Fabricació digital per tothom

Els Ateneus de Fabricació són una aposta de l'Ajuntament de Barcelona per fomentar l'aprenentatge tecnològic i promoure dinàmiques d'ocupació i d'emprenedoria en el context de la fabricació digital. Són un espai públic que fomenta i dóna suport a projectes d'innovació social, creació i aprenentatge a través de la fabricació digital utilitzant màquines d'impressió 3D, tall làser, tall de vinil i fresadores.

Amb l'objectiu d'aproximar la tecnologia als ciutadans i ciutadanes, independentment de la seva formació, procedència, edat o professió, s'implementen tres programes:

• Programa Pedagògic: es realitza en col·laboració amb el Consorci d'Educació de Barcelona, ​​i ofereix als centres educatius la possibilitat de realitzar visites, tallers o projectes del centre amb l'objectiu d’apropar l'alumnat al món de la fabricació digital. De la mateixa manera s'ofereixen cursos i formació especialment adreçats al personal docent.

• Programa d'Innovació Social: promou la col·laboració en la creació, en la recerca de respostes i oportunitats socials, amb l'objectiu de millorar les nostres comunitats i barris. Treballant amb les xarxes associatives, col·lectius inquiets i persones emprenedores, es proposen noves idees destinades a tenir un impacte en la comunitat.

• Programa Famílies: dirigit a les veïnes i veïns del barri, amb l'objectiu de despertar la seva curiositat i dotar-los de les eines i coneixements necessaris perquè siguin capaços de desenvolupar projectes i apropar-se a la tecnologia digital.

D'altra banda, els Ateneus de Fabricació impulsen i fomenten el coworking mitjançant la Xarxa d'Ateneus de Fabricació (XAF), la qual està formada pels Ateneus de Ciutat Meridiana, Fàbrica del Sol i les Corts. Això permet que persones de diferents punts de la ciutat amb diferents habilitats entrin en contacte i siguin capaços de desenvolupar projectes multidisciplinaris i altres que es desenvolupen en codi obert open source. D’aquesta manera qualsevol persona del món pot accedir-hi, descarregar-los, modificar-los i produir-los donant així solució a una necessitat que algú prèviament ja havia tingut.

BCN3D technologies i la Fundació CIM han apostat des del començament donant suport tecnològic i 'know-how'. Tots els Ateneus compten amb les populars impressores 3D RepRap BCN3D +, i en tots els casos, amb més d'una unitat. A elles, s'han unit recentment la BCN3D Lux; i pròximament ho farà la impressora 3D de doble capçal independent, BCN3D Sigma. També s'està planificant la incorporació de la BCN3D Ignis, donada la infinitat d'aplicacions que ofereix el tall per làser.

BCN3D Technologies i la Fundació CIM intervenen en la tutorització tecnològica dels Ateneus de la Fàbrica del Sol i de Ciutat Meridiana, on s'aporta tot el coneixement adquirit en la seva trajectòria en l'àmbit de la fabricació digital.

Així doncs si sou curiosos, teniu ganes d'aprendre, experimentar i innovar dins d'un ambient tecnològic i col·laboratiu, sereu benvinguts a qualsevol dels Ateneus de Fabricació de Barcelona.