Blog notice

El CIM UPC guanya el Premi Nacional de Recerca al Partenariat Publicoprivat en I+D amb Ricoh Additive Manufacturing

El passat 13 d’octubre, Felip Fenollosa, Director General del CIM UPC, va recollir el Premi Nacional de Recerca al Partenariat Publicoprivat en I+D per l’aliança amb Ricoh Additive Manufacturing per impulsar les tecnologies emergents en l’àmbit de la Fabricació Additiva per un futur industrial molt més pròsper.

La situació de Covid-19 va marcar la celebració de la 30a edició dels Premis Nacionals de Recerca de Catalunya, el reconeixement científic més important que atorguen la Generalitat de Catalunya i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), ja que l’acte de lliurament va haver de canviar la seva localització habitual, al Teatre Nacional de Catalunya, i es va fer seguint totes les mesures de seguretat, amb un aforament molt reduït a la sala de conferències del Palau de la Generalitat.

La consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó i Ramon Tremosa, conseller d’Empresa i Coneixement, i president de la FCRi van reconèixer la importància de la ciència, en moments com l’actual. Concretament en el partenariat entre el CIM UPC i Ricoh, la consellera Budó va destacar que “havien convertit Catalunya en un hub mundial de la impressió 3D i que, durant la crisi per la Covid-19 havien sumat esforços amb la fabricació de respiradors”. Tot i això, va haver-hi la reivindicació d’una millora en la dotació dels pressupostos, per seguir impulsant la recerca per avançar com a societat: la lluita contra la pandèmia des de l’àmbit de la impressió 3D no s’atura al CIM UPC, com ho reflecteix el projecte CAR3D. En aquest sentit, Felip Fenollosa apuntava que cal apostar també, per la indústria:

“Som un país que, amb un 0,1% de la població mundial, genera l’1% de la producció científica. On són les indústries que converteixen aquest coneixement punter en productes competitius d’alt valor afegit? La resposta són col·laboracions com les que reconeixen aquests premis, que reflecteixen només una part de les que hi ha. La construcció d’aquestes aliances és bidireccional: el teixit recercaire té cada cop més incentius per a acostar-se a la indústria, i les nostres empreses comencen a practicar la innovació oberta, tant buscant talent fora d’elles (doctorats industrials) com col·laborant amb centres de recerca per anticipar el futur.“

Josep Tabernero, director del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) i cap del servei de l’hospital Vall d’Hebron i amb Silvia Osuna, professora de recerca Icrea a l’Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) de la Universitat de Girona van ser també guardonats en diferents categories, reconeixent la seva tasca de recerca en la medicina i la química, respectivament. Felip Fenollosa afirmava que la recerca ha d’ésser un punt de partida en l’ecosistema científic del nostre país:

“L’excel·lència en recerca ha d’anar de la mà de la renovació i creixement del nostre teixit industrial. Aquest fet ja va ser identificat pels organitzadors dels Premis: a partir de 2011 es van incorporar més categories, sent la més rellevant en aquest sentit el Premi al Partenariat Publicoprivat en I+D, que justament identifica aquelles col·laboracions orientades a portar a la realitat els beneficis de la recerca.”

Aquest reconeixement és una empenta per a què la comunitat científica segueixi treballant, en el cas del CIM UPC, en la innovació en Fabricació Additiva, la formació dels futurs professionals i en el vincle entre el món acadèmic i l’industrial. Fenollosa, Director General del Centre CIM UPC, interpel·lava, directament als responsables del món industrial:

“Tenim una comunitat tecnològica (Llavor3D) que agrupa els millors centres i empreses, tenim també un projecte pluridisciplinar (Base3D) amb grups de recerca de referència,... En qualsevol cas, i per cloure aquesta reflexió, llanço una pregunta als responsables de les nostres empreses industrials: esteu reflexionant seriosament sobre com la fabricació additiva podria revolucionar el mercat al que us adreceu? [...] La recerca, i l’estratègia que la impulsa, han fet els deures, i ens indiquen que és l’hora de la indústria. No fem tard, si-us-plau. Amb les iniciatives de fons europeus per recuperar l’economia, és moment d’idees per a projectes sòlids, basats en coneixement i adreçats a aconseguir resultats en forma de creixement d’activitat industrial: voldria haver posat alguna llavor (3D!) al respecte.”

D’aquesta manera, els Premis Nacionals de Recerca van posar de manifest que el reconeixement és un punt molt important per a l’àmbit científic però, d’altra banda, cal seguir treballant per formar un ecosistema fort, entre les persones investigadores, les organitzacions i les empreses, perquè finalment, la societat pugui rebre tots els avenços que s’estan assolint.