CIM UPC crea l’spin-off BCN3D recaptant 3 milions de dòlars i lidera la impressió 3D IDEX

Després d'haver generat un coneixement considerable sobre tecnologia d'impressió FFF 3D en un entorn open-source, ara BCN3D es converteix en una empresa independent després de recaptar 3 milions de dòlars per part de les empreses inversores Accurafy4, JME i Victoria. BCN3D lidera actualment la tecnologia IDEX -Independent Dual EXtruder-, que duplica la productivitat en comparació amb les impressores 3D convencionals. Recentment, BCN3D ha assolit la venda de 5.000 impressores 3D a través d'una xarxa de 60 distribuïdors actius que operen a tot el món.

Des del naixement del CIM UPC fa gairebé 30 anys, la fabricació additiva ha canviat molt. Quan el CIM UPC obria les seves portes, els sistemes CAD-CAM acabaven de començar i el seu objectiu era liderar el camí d’empreses i professionals per afegir-se la revolució digital que començava a afectar el sector. No va ser fins a finals dels 90 que el CIM UPC va esdevenir pionera en el camí cap a la fabricació additiva a Espanya, adquirint el primer equip industrial per a estereolitografia. Avui dia, la seva planta pilot és un referent consolidat en aquestes tecnologies, fins al punt que el RICOH AM Centre té la seva seu dins d’aquesta.

Com a conseqüència del fort compromís que el CIM UPC té amb la formació, els seus estudiants en pràctiques participen en els seus programes “learning by doing”, podent treballar en projectes reals relacionats amb automatització, sistemes CAD, CAM i CAE i fabricació digital en general. Un d’aquests projectes va ser RepRapBCN, que pretenia seguir el camí del Dr. Adrian Bowyer (Universitat de Bath).

Es van començar a desenvolupar i comercialitzar kits d’impressores 3D de codi obert i, per tant, el projecte es va poder començar a autofinançar, complint així amb una de les característiques del CIM UPC: crear la millor tecnologia actuant amb un fort accent social, com a fundació sense ànim de lucre.

Més endavant, cap al 2015, el projecte BCN3D va anar creixent de manera constant a un nivell superior al d’un projecte universitari. El mercat demandava productes més funcionals, eficients i amb resultats més professionals, la qual cosa va acabar provocant la creació de la Sigma i la Sigmax, dos models nous que no només donaven resposta a les necessitats productives de les empreses, sinó que incorporaven ja la tecnologia IDEX, capaç de fabricar peces en dos materials.

Avui, les impressores BCN3D es poden trobar arreu del món i s’utilitzen per prototipar, validar funcionalment i fabricar eines, plantilles i accessoris. Alguns dels clients més prestigiosos de la companyia són BMW, Samsung, Louis Vuitton, Nissan, NASA, HTC o ALBA Synchrotron. Juntament amb el CIM UPC, la nova empresa ha estat fundada per l’equip original dels seus empleats que ho han fet possible. Es preveu que, amb aquest finançament, BCN3D pugui augmentar la producció d’impressores 3D d’escriptori per a satisfer la demanda del mercat.

Felip Fenollosa, Director General del CIM UPC, afirma: "Hauria de ser molt comú que els coneixements desenvolupats en un entorn universitari poguessin arribar a la societat sense retard, gràcies a un fort vincle amb inversors i empreses. Aquest ha estat el cas de BCN3D, i n’estem orgullosos. Actualment ja no hi ha cap límit del que es pot fer en el camp de les impressores 3D de sobretaula, i el CIM UPC anirà generant noves idees que, en estreta col·laboració amb BCN3D, segueixin impulsant aquesta tecnologia revolucionària. El lideratge tecnològic és imprescindible per a tots nosaltres.”

Francesc Torres, rector de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), afirma: “La transferència de tecnologia és, juntament amb la investigació i la formació, el nostre major compromís en relació als reptes de la Indústria 4.0 i la Fabricació Additiva. El projecte de BCN3D s’ha desenvolupat dins el nostre centre tecnològic CIM UPC i és un exemple de com el coneixement pot generar valor i tenir un impacte social. Estem molt orgullosos d’aquest nou pas per BCN3D i donarem suport al seu creixement des de la universitat”.